lördag 8 december 2007

handikappad

Vad betyder det att vara handikappad eller omvänd vad betyder det att ses som handikappad. Två olika saker.
Jag själv har svåra skador på ben efter polio vid 3 års ålder Nu är jag bra äldre så.....
Jag har aldrig accepterad mitt handikapp, aldrig såg mig som sådan .Att något ser inte ut som på andra på kroppen- det är bara skillnad, det handlar om graden i skillnaden. Olika grader i utseende. På någon påhittad skala. Man är annorlunda,men alla är vi olika, färger storlekar tjoklekar. Vi doftar olika , beter oss olika,, heter olika osv.En kan springa fort, en annan sjunger bättre.
Vem uppfan ordet "handikappad".Ordet som placerar en i speciell nisch, sämre nisch.Jag ville aldrig vara i denna nisch.Att acceptera denna nisch- det är handikapp. Individuellt och samhälleligt. Så ordet "handikapp" har motsvarighet i något tillstånd. Det är när man placerar sig själv i denna tillstånd. Det finns människor som vill ditt, som vill bli omhändertagna,som tycker synd om sig själva ,som vill att man ger dom bonus för att dom kan mindre, rör sig sämre, hör sämre rent fysisk. Men jag hör inte ditt.Däremot att ses som handikappad av andra- det gör ont, är oförkännad, man kan inte påverka det. Det vore som att banka på ett berg.Man kan bara gå undan för det. Låtsas att man inte bryr sig. Det skapar ensamheten, utanförskap.DET skapar handikapp.

Inga kommentarer: