måndag 14 januari 2008

balongen

Något sväller upp och blåses iväg. Våran värld kanske?.
Jag ÄR oroligt. Något stämmer inte.
Vi säger att vi bryr oss om miljön, att vi vill minska på det ena och det andra, att vi är överens på denna punkt att vi vill verkligen göra något bra för miljön.
Hur kommer det sig att vi räknar välstånd i våran del av världen med antal nysålda bilar, att vi mår bra dvs våran ekonomi mår bra ju mer vi äter upp och köper.
Att vi ska konsumera oss genom problemet "miljön"
Att konsumera är att äta.Vi äter så mycket som balongen förmår.
Sen spricker den.
Jag ska i morgon gå till skogen och fråga min vän troll
vad han har att säga om detta. Han är en jätte stubbe till omkullvält gran som har fallit genom stormen. En del av rötter sitter fortfarande i marken, resten slingrar sig i luften. Han är grön och stor och fin. Jag brukar prata med honom medan jag passerar på mina promenader.Vi är vänner.

Inga kommentarer: