torsdag 22 november 2007

afrika

Det är mitt Afrika. Hela bilden är ej på men det gör inget. Hon har i alla fall bakbundna händer. Jag läser artiklar om slaveriets historia senaste tiden som kommer som kommentar till en nyutgiven bok om samma ämne. Ja. Vad ska man säga om slaveriet som är lika gammal som mänskligheten själv.Alltid funnits och kommer alltid att finnas så länge vi finns, men i olika tapning. Alltid någon som putsar den andres skor eller hur?.Vi trivs med slaveriet fast vill inte erkänna det. Att någon är bättre en den andre, vackrare en den andre. starkare, rikareosv. Då kommer vi också på ämne handikapp som innebär slags mindre av någonting, sämre. Alla kan inte bli slavägare, någon måste vara slav. Jag vet vad jag säger för jag kommer från östeuropa som alltid levererade slavar i olika riktningar i alla tider. Den senaste är löneslavar där man betalar mindre pengar för samma jobb. Östeuropa villigt levererar dessa löneslavar till gamla västeuropa. Men Afrika blöder som den alltit gjorde, på samma gamla vis, med bakbundna händer.

Inga kommentarer: